Alle brommers zien er tiptop uit. Op de achtergrond leidt Van Lindenberg (uiterst rechts) een groep rond.
Alle brommers zien er tiptop uit. Op de achtergrond leidt Van Lindenberg (uiterst rechts) een groep rond. Foto: Jan Joost

Boeiend brommermuseum moet nieuw onderkomen

Algemeen

RIJSSEN / HOLTEN – Jacob van Lindenberg senior heeft dringend een nieuw onderkomen nodig voor zijn originele verzameling brommers. Tot voor kort was zijn brommer- en emailmuseum gevestigd in het restaurant van zijn vakantiepark De Lindenberg op de Borkeld. Maar dit park is onlangs gekocht door de gemeente die het verhuurt aan het COA om er een asielzoekerscentrum van te maken. Dinsdagavond legde Van Lindenberg uit hoe het allemaal gelopen is in radioprogramma PlatZat van Radio 350. 

Door de snelle verkoop van het vakantiepark moest Van Lindenberg op zeer korte termijn met zijn brommers ergens anders naartoe. “Ik had 120 puntgave exemplaren staan in de grote zaal boven de overdekte speeltuin op het park. De emailverzameling stond in het parkrestaurant.” Het begin van dit wonderlijke email- en brommermuseum kwam door een samenloop van omstandigheden. 

Winter

“In de wintermaanden was het doorgaans rustig en dan schreef ik de bejaardencentra en verzorgingshuizen aan om te komen kijken naar mijn nostalgische emailverzameling. Dat had ik allemaal uitgestald in het restaurant. Als gasten dat zagen, dan kwam het gesprek heel snel op gang. Ze vertelden erover aan elkaar, maar ook met gasten aan de tafel naast hen. Echter, de dames wilden de volgende winter wel weer terugkomen, maar de heren niet. Die hadden het na één keer wel bekeken. Daarom zette ik voor de mannen mijn eigen brommer in het restaurant en dat werkte. Zij hadden ineens ook iets om over te praten. Gaandeweg heb ik het aantal brommers uitgebreid, want brommers interesseren me bijzonder. De techniek, de manier waarop zo’n machine in elkaar is gezet en alles wat daarbij hoort, dat is mijn leven.”

Harley

In het restaurant stond een Harley Davidson bromfiets uit 1964 boven de tapkast. “Mijn vrouw wilde de brommers niet op de restaurantvloer hebben staan, want dat is lastig bij het bedienen van de gasten. Dan moet je er omheen manoeuvreren. Maar gaandeweg werden het er meer en toen heb ik de grote zaal boven de overdekte kinderspeeltuin ingericht als museum.” De brommers zien er allemaal uit als nieuw. “Wat daar staat is grondig nagekeken en ze lopen allemaal; van de oudste tot de jongste machine. Die eis stel ik mezelf: wat hier staat moet het doen. Wat ik de bezoekers laat zien is tiptop voor elkaar.” 

Tijdreis

Berini, Zündapp, Solex en Puch. Allemaal bromfietsen waar de generatie van toen allerlei herinneringen aan heeft. Al het moois uit de wilde jaren staat op volgorde uitgestald. Daardoor is het een soort reis door de tijd. Die begint bij opa’s naoorlogse dieselstoomfiets, die 1 op 150 kilometer rijdt. En loopt door tot de handzame Yamaha die je zo gemakkelijk kon opvoeren. “Een groter tandwiel, een iets dikkere knalpijp en het uitvijlen van de carburateur kon je enorm op snelheid brengen. Wel even oppassen, want als de politie je drie keer pakte, dan krijg je hem als een handzaam pakketje geperst schroot weer thuis.” 

Verhalen

Het zijn ook de verhalen die als vanzelf opkomen en die het brommermuseum zo amusant maken. “Ik had een Puch,” vertelt Van Lindenberg, “dat kon bijna niet anders, want mijn broer was Puchdealer in Nijverdal. Ja, met zo’n hoog stuur. Eigenlijk helemaal niet praktisch, maar dat hoorde toen zo. En dan de Tomos, dat was ook zo’n heerlijke brommer met dat typische geluid. Je had ook brommers voor de dames zoals de Kaptein Mobylette en de Vespa, een feest van herkenning én van verbazing over alle technische vindingen.” 

Rondleidingen

Rondleidingen geven en de verhalen erbij vertellen doet Van Lindenberg graag. “Daar beleef ik heel veel plezier aan. Maar als het me lukt om een goede vervangende ruimte te krijgen, dan zoek ik nog wel een aantal enthousiastelingen die me willen bijstaan. Als er niet de hand aan hou, blijft er geen minuut vrije tijd meer over. We hebben altijd het vakantiepark gehad en we moesten onze eigen vakanties altijd om die van onze gasten heenplannen. Dat willen we nu anders doen. Ik ben 72 en dan moet je profiteren van de tijd die je nog hebt. Het klinkt bijna ongelofelijk uit mijn mond, maar er is wel meer in de wereld dan klassieke brommers.” 

Praktisch

Hij hoopt dat in samenspraak met de gemeente snel aan een nieuw onderkomen te geraken. “Alles staat nu in verschillende bedrijfshallen in opslag. Dat kost geld, maar ik heb mijn brommers niet om ze op te bergen maar om ze te laten zien. Een nieuwe hal van zo’n 200 vierkante meter naast mijn woning zou heel fijn zijn. Dan heb ik het naast de deur en dat is wel zo praktisch.” Dat plan ligt al bij de gemeente, maar of dat doorgaat weet hij niet. “Maar als het niet anders kan, zou ik ook wel kunnen leven met een plek elders in de gemeente, als de brommers maar mooi neergezet kunnen worden en goed te bekijken zijn.”

Rijssense brommer

Zijn bedoeling is om zijn brommermuseum zódanig gestalte geven, dat het aansluit bij de andere musea in Rijssen-Holten. “Het is mijn grote wens dat de collectie in tact blijft als ik er niet meer voor kan zorgen. En de binding met de gemeente Rijssen-Holten is er zeker, want ik heb ook enkele Boy-brommers in mijn collectie. Dat is die bekende Rijssense brommer die begin jaren vijftig werd gemaakt in een bedrijfshal aan de Industrieweg. Dat bedrijf was toen bijna overgenomen door Zündapp, maar dat ging op het laatste moment niet door. Daarom zijn ook maar heel weinig brommers met een Zündappmotorblokje gemaakt. In het Rijssens Museum staat er één. Ja die wil ik heel graag hebben, maar dat is me niet gelukt.” 

Vossenstaart

Ook al heb je niets met brommers, de verzameling is een ware attractie. Alles glimt en blinkt. Er zijn diepverende lederzadels, elegante rieten bagagekoffertjes, luid klinkende ting-tong-bellen, snelle polyester stuurkuipjes, zelfs het macho-vossenstaartje van de kermis voor aan het stuur of de helm ontbreekt niet. Bij iedere bromfiets duidelijke informatie, compleet met jaartallen en technische gegevens. Reclames uit de etalage van de vroegere fietsenmaker, lichtbakken en die typische vintage bromfietsbenzinepompen uit de jaren zestig. “Daar tap ik straks limonade uit,” aldus Lindenberg. 

Jacob van Lindenberg (links) in de studio bij PlatZat van Radio 350. Rechts Anja Brok van PlatZat.