Algemeen

Het leven van de brugklassers op het Pius X College kan beginnen

RIJSSEN - Voor 115 brugklasleerlingen van het Pius X College Rijssen brak afgelopen dinsdag een spannend moment aan: hun allereerste dag op het voortgezet onderwijs. De vakantie zat erop, het uitslapen was voorbij. Leerlingen uit Rijssen, Notter, Enter, Markelo, Nijverdal, Hellendoorn en Wierden stapten ’s morgens vroeg op de fiets om de rit naar De Graaf Ottostraat voor de eerste keer te maken. Wat zou hen te wachten staan?

Het Pius X College Rijssen, een kleine school in Rijssen voor mavo, havo en vwo, doet er alles aan om de leerling zich snel thuis te laten voelen. Voor de school wapperen de vlaggen niet voor niks met de slogan ‘het gaat om jou’. Je welkom en veilig voelen staat hoog op de prioriteitenlijst. Dat is één van de redenen dat het Pius veel aandacht besteedt aan de oriëntatiedagen. De eerste dagen op het Pius staan in het teken van kennismaken, ontspanning en rustig wennen aan alles wat nieuw is.

Spannend begin

Nog wat onwennig staan de eerste leerlingen twintig minuten te vroeg al voor de ingang van de school. Al snel stroomt de aula vol met meer dan honderd brugklassers. De mentoren staan klaar om ze op te vangen en ze naar hun stamlokaal te begeleiden. Na een paar kennismakingspellen worden de leerlingen in groepjes de school in gestuurd met een vragenlijst. Verlegen, maar beleefd stellen ze vragen aan enkele leraren: “Hoe heet u en wat is uw afkorting?” “Welk vak geeft u?” en “Waar is het muzieklokaal?”

De leerlingen gaan voortvarend en serieus te werk en leren de lokalen, de vakken en de leraren spelenderwijs kennen. In de middag wordt er gesport. De weergoden zijn ons gunstig gezind en de klassen kunnen het buiten tegen elkaar opnemen tijdens de skilattenrace. Een goede samenwerking is hier van groot belang. Als in een militaire mars, klinkt over het sportveld: “Links, rechts, links, rechts!” Soms stopt de mars en liggen enkele leerlingen over elkaar heen op de grond. Vol goede moed staan ze weer op en vervolgen hun route.

De eerste dag zit erop. De kop is eraf. Imke Kuipers en Lynn Rouwmaat uit klas 1C vertellen dat ze al veel nieuwe contacten hebben gemaakt. Er is veel tijd en gelegenheid om elkaar te leren kennen. Imke spreekt in de middag af met twee nieuwe vriendinnen. Ook Lynn straalt: “Ik vond het heel spannend en was vanmorgen helemaal hyper, maar ik begin al te wennen.”


Woensdag, donderdag en vrijdag zijn er nog meer activiteiten. Zo krijgen de leerlingen een dans- en slagwerkworkshop van Kunsteducatie RIMA. Vol energie oefenen de workshopleiders een dans en een muziekstuk met de leerlingen in, die ze ’s middags ten uitvoer zullen brengen. Niet alleen de leerlingen zijn erg enthousiast. Er is ook grote belangstelling bij hun ouders/ verzorgers die tijdens de uitvoering welkom zijn op het plein. Ook de moeders van Lynn en Imke zijn aanwezig. “Zij vonden het erg leuk dat ze mochten komen kijken,” aldus de meiden.

Vossenjacht
De vossenjacht staat dit jaar voor het eerst op het programma: vind je leraar vermomd als vos. Lynn vertelt dat ze haar docent geschiedenis al heeft gevonden, verkleed als gotic. Verspreid in het centrum en rondom de school zijn er nog meer leraren te vinden. Of nouja, vinden…. Sommigen zijn wel heel goed verstopt! Het blijkt dan ook een uitdaging om met de beperkt verkregen letters de zin ‘het gaat om jou!’ te maken. Dit mag echter de pret niet drukken. De donderdag wordt afgesloten met een barbecue, want speuren maakt hongerig. Imke vindt de barbecue het hoogtepunt van de week: “Het was gezellig en lekker!”

In de loop van de week hebben de leerlingen ook hun eerste echte lessen. Een groepje leerlingen heeft net hun eerste wiskundeles gehad. Het viel ze nog mee. Gelukkig nog geen moeilijke sommen met worteltrekken. De docent stelt ze gerust: “Oh, als dat aan bod komt, kun je je rekenmachientje gebruiken. Dat gaat helemaal goedkomen!”

Vrolijke voorstelling
De week wordt afgesloten met de vrolijke voorstelling ‘helemaal alleen’. Een voorstelling die de leerlingen helpt de spannende belevenissen in de brugklas te relativeren en erom te lachen. Over erbij horen, diversiteit, angst om gepest te worden, plezier hebben, ouders, huiswerk, kortom: alles wat voorbijkomt in het roerige leven van een brugklasser. Imke en Lynn zijn in ieder geval klaar voor het leven van een brugklasser. “Aan het begin van de week was het allemaal heel gek en onwennig, maar nu heb ik écht het gevoel ‘dít is mijn klas!’”

Uw reactie