Columns

Door Jenny ter Maat

KAMPUS gebouw vol talent: Haarhuis-Ophof: ‘Ervarend leren in de zorg met behulp van simulatieonderwijs’

Chantal Haarhuis-Ophof, teammanager College Mens & Gezondheid ROC van Twente. Eigen foto

RIJSSEN - Op de hoek van de Reggesingel en de Morsweg verrijst Kampus ‘gebouw vol talent’. Een vakopleidingscentrum waar ROC van Twente, REMO West-Twente, Bouwmensen en Zorggilde vanaf het schooljaar 2022-2023 riant vakonderwijs kunnen aanbieden. Kampus wordt een inspirerend, innoverend en verbindend opleidingscentrum. In deze rubriek komen meerdere betrokkenen, vanuit het eigen vakgebied, aan het woord.

Nog een halfjaar en team Onderwijs@Zorg van ROC van Twente verhuist vanuit Almelo naar haar nieuwe onderkomen: Kampus in Rijssen. Teammanager Chantal Haarhuis-Ophof ziet ernaar uit. Vanaf september van dit jaar worden alle zorgactiviteiten aangeboden vanuit de nieuwe Kampus. Opleidingen, ook maatwerk, voor overdag, ’s avonds, op locatie en online. 

ROC van Twente verzorgt op Kampus de Beroeps Begeleidende Leerweg (BBL) voor zorgenden en verpleegkundigen. “We leiden verzorgenden IG en MBO-verpleegkundigen niveau 4 op en dat kunnen we aanbieden in een BBL-traject of in een derde leerweg”, vertelt Haarhuis-Ophof.
Voor de opleiding Verzorgende IG kunnen zowel mensen met als zonder zorgervaring zich aanmelden. “Iedereen kan zich inschrijven. Als je als taxichauffeur ontdekt dat de zorgwereld jouw ding is, kun je je hier melden en de overstap maken.”
MBO-verpleegkundigen, zowel zij-instromers als bijvoorbeeld verzorgenden IG, die hun zorgopleiding willen aanvullen, kunnen ook terecht bij ROC van Twente op Kampus.
“Voor de deelnemers geldt dat ze, om de BBL of derde leerweg te doen, zelf voor een werkplek moeten zorgen in een zorginstelling. Inschrijven voor deze opleidingen kan men vanaf 23 jaar. Mannen zijn ook van harte welkom!”

Trajecten en cursussen op maat
“Daarnaast ontwikkelen we maatwerktrajecten voor alles wat de klant qua zorgopleiding vraagt. Dat kunnen hele kleine onderdelen van de zorgopleiding zijn, maar ook andere vragen. Wij stellen dan een lesprogramma samen, van korte cursussen tot langere trajecten. Dat kan zijn voor een scholing in werkbegeleiding, in medicatieveiligheid of BIG training. We zijn bijvoorbeeld bezig geweest met een plan voor Nationale Zorgreservisten, mensen die uit de zorg getreden zijn en die nu bij willen springen in de coronaperiode. Zij moeten bijgeschoold worden; wij bedenken daar een plan voor en gaan die lessen geven om hen in het werkveld weer mee te kunnen laten draaien. Geen vraag is te gek, we proberen op elke vraag een antwoord te bedenken.”

Simulatieonderwijs op Kampus
Op Kampus komt een speciaal lokaal voor simulatieonderwijs. “Studenten kunnen dan een concrete en lastige situatie uit het werkveld naspelen in een veilige situatie. Die simulatie kun je vervolgens evalueren: wat ging goed, wat ging fout.”
Haarhuis ziet het helemaal voor zich: “In bed ligt een robotpop, die vanuit een regiekamer wordt bediend. Je laat bijvoorbeeld, afhankelijk van de handelingen die de student uitvoert, de bloeddruk van de pop stijgen of dalen. Ervarend leren.”
“De bedoeling is dat we dat lokaal eerst voor de zorg gaan ontwikkelen, maar dat daarna ook andere afdelingen simulatieonderwijs kunnen geven op hun vakgebied.”

Bouw, techniek en zorg gaan volgens Haarhuis perfect samen, bieden mogelijkheden, zoals het ontwikkelen van een opleiding Zorg & Techniek. “Zodat mensen vanuit de zorg kennisnemen van robotica, waarbij je mensen kunt ondersteunen bij het langer zelfstandig thuis wonen. En vanuit de techniek leert men de zorgkant kennen, leert men hoe mensen kunnen reageren bij bepaalde ziektebeelden, zoals dementie. We kunnen hier samen hele mooie dingen doen.”