Sport & Vrije tijd

Erik Zandvoort creëert stukje gevoel en beleving van echte Pre-War car

RIJSSEN – De dieprode wagen naar klassiek model, op de sokkel in de bedrijfsruimte van Erik Zandvoort, valt meteen op. “Ik had het idee een deco auto te maken, voor ergens in een autobedrijf of iets dergelijks. Maar dat liep iets anders dan verwacht”, zegt Erik lachend. Het is een uniek exemplaar geworden, met een lengte van 2.55 meter, ambachtelijk vervaardigd.

“Het zijn auto’s voor de liefhebbers. Deze is zo’n driekwart normale grootte. De auto hoeft niet APK gekeurd, er is geen rijbewijs voor nodig, de auto kan zo’n 30 à 40 kilometer per uur en is puur voor gebruik op eigen terrein”, vertelt Zandvoort. De auto is vooral bedoeld als een collectorsitem.

Erik Zandvoort (37) begon zo’n drie jaar geleden met de aanzet tot het maken van ‘echt mooie dingen’, zoals hij zelf zegt. “Hoe ik ertoe kwam? Ik kreeg een burn-out en was ruim twee, bijna drie jaar uit de running. Ik ging van daaruit kijken waar ik door kon ontspannen en energie van kreeg. Ik wilde meer doen met mijn creativiteit en dat was met name het bezig zijn in de schuur en iets moois creëren van aluminium.” Zo ging hij bezig met zijn passie: aluminium auto`s maken uit de vooroorlogse periode. “Je hebt te maken met oude ambachtelijke technieken, je klopt zelf met een hamer en een zandzak de eerste vormen van de body. Zo’n auto zien ontstaan, daar geniet ik intens van.”

Metaalbewerking
Zandvoort werkt vanaf zijn 22e als zelfstandige in de metaalbewerking. Op dat gebied pakte hij alles aan. Hij ging geen uitdaging uit de weg en maakte jarenlang lange dagen. “Ik werkte echt heel veel en wilde vooral iedereen voorthelpen en vergat daarbij mijzelf, uiteindelijk kwam ik daardoor bij huis. In die periode kwam er van alles boven. De lat lag hoog, ook in mijn werk. Ik had steeds het gevoel dat het niet goed genoeg was. Ik moest het goed doen van mijzelf. Ook nu kan ik nog steeds tien keer om mijn werk lopen en kijken of alles klopt.”

Hij verhuisde zijn bedrijf naar de Daltonstraat 10 en maakte hier zijn eerste junior car, een klassieker in een kleiner formaat. De Rijssenaar is autodidact. De eerste auto op basis van een Austin 7 Special 1930, maakte hij van een foto, op het blote oog. De mobiele telefoon met het plaatje voor zich; zo begon hij te bouwen met de meest eenvoudige middelen. Inmiddels staan er meerdere ondersteunende machines in de werkruimte, waaronder een plaatwerkmachine en een mooie ouderwetse draaibank.

Hij doet zoveel mogelijk zelf. Begint met de carrosserie en past er de gewenste elementen op aan. “Het mooie hieraan is dat ik een vleugje van wat ik zelf mooi vind, erbij maak. Ik let heel erg op de details, zoals de ophanging voor de wielen en de spinners.” Ook het brandstoftankje achterop maakte hij zelf. “Achterop kan getankt worden. Alle bediening is zo gemaakt, dat de auto vanaf het dashboard te starten is.”
Op de werktafel ligt het dashboard, een curiositeit op zich met de rode autokleur die terugkomt in de letters op het dasboard. Nauwkeurig werk. Er blijven onderdelen die hij uit moet besteden. De wielen en de aandrijving koopt hij. De leren riemen laat hij maken. “Het spuiten laat ik doen. Die dieprode kleur is een old cherry red kleur, een eigen samengestelde en nu nog exclusieve kleur, gemaakt door de spuiter Gradus Borkent.”

Originele uiterlijk behouden
Mede door de benoemde details wil hij het originele uiterlijk van de auto’s uit die tijd zoveel mogelijk behouden. “Ik ga er tweehonderd procent voor om het stukje gevoel en beleving van een echte Pre-War car te creëren.” Daar gaat wel enorm veel tijd inzitten. Samen met de hulp van zijn vader heeft hij deze eerste creatie neer kunnen zetten en hoopt hij dat er nog vele mogen volgen.

Zijn focus ligt op de junior cars en het werken met aluminium. Inmiddels is het eerste exemplaar afgeleverd en staan vijf van dezelfde modellen in opdracht. Voor dit jaar heeft de klant van de eerste Junior een nieuwe opdracht verstrekt. “De klant denkt nog na over welke dat wordt. Diverse type auto’s zijn te maken, veel is in overleg mogelijk.”
De eigenaren krijgen een luxe eigendomsboek met daarin alle gegevens, type nummer en volgnummer. Deze worden zowel in de carrosserie als in het chassis verwerkt. Als klanten dit willen kan er een fotoshoot geregeld worden en deze foto`s, geschoten door Gerbert Voortman van 123 PIX, hiervan worden dan in dit eigendomsboek verwerkt.

Er is vraag naar, heeft Erik gemerkt. “Eerder droomde ik ervan om zoiets te kunnen bouwen. Nu staat hij er en heb ik er zelf al in gereden. Dit jaar volgen nog meer mooie uitdagende projecten in aluminium. Nu ik echt aanpak wat ik leuk vind komen er ook steeds meer opdrachten. Hoe mooi is dat!”

Een website is in de maak: zandvoortjuniorcars.com