Sport & Vrije tijd

Door Jenny ter Maat

Nieuwe zomp voor Rijssen in de maak op Enterse Waarf

ENTER / RIJSSEN – De bodem van de nieuwe zomp voor Rijssen was al eerder klaar, maar het traditionele ‘natmaken’ moest nog even wachten, tot de maatregelen rond corona wat versoepeld waren. Wethouder Bert Tijhof kreeg de eer de bodem van dit unieke schip ‘nat te maken’.

 

In de loods op De Waarf ruikt het naar hout. Eikenhout in dit geval. Niet alleen de bodem, ook een deel van de opbouw is klaar. Met zijn 12.20 meter lengte en 2.70 meter breedte is de zomp een vaartuig dat je niet in een paar dagen bouwt. Vrijwilligers werken meerdere dagdelen per week, met de hand, in de loods van De Waarf, aan het schip.

 

Fles Reggewater

Het is een uniek schip voor de hele regio, zegt Tijhof nadat hij een fles Reggewater over de scheepsbodem heeft laten vloeien. “Het wordt de eerste échte Enterse zomp die bij de Pelmolen in Rijssen komt te liggen, want deze is gebouwd op de Enterse Waarf.”


De zomp vervangt de eerste ‘Regt door Zee’, die sinds april 1986 de Regge bevaart.  Deze eerste Enterse zomp werd echter niet gebouwd in Enter, maar in Giethoorn. De Waarf bestond toen nog niet. Eerst in het voorjaar van 2017 kon Enter weer beschikken over een ‘waarf’.

Een grote groep vrijwilligers is sindsdien actief met het vervaardigen van zompen op een ambachtelijke manier.
Tonnie Kerkhof, bouwmeester van het gebouw De Waarf, werd nadat het gebouw klaar was, vervolgens gevraagd ook een zomp te bouwen. “Samen met Gerrit Harbers bezocht ik meerdere scheepswerven. Want hoe bouw je zo’n boot.”

Inmiddels varen er al vier, op De Waarf, gemaakte zompen. “De eerste was De Vriendschap, de zomp voor Enter. Daarna hebben we zompen gebouwd voor Haaksbergen, Hellendoorn en Dalfsen”, vertelt Kerkhof.

De zomp voor bij de Pelmolen in Rijssen is de vijfde zomp, die hier gebouwd wordt. Kerkhof
werkt eraan met veel vrijwilligers: Jan ten Brinke, Dinant Harbers, Harry Homan, Bert Meijer, Gerard Rikkert, Gradus Schepers, Frits Strabbing en Loy Taken.

Het eikenhout voor de zomp komt van een en dezelfde boom. De ruim twaalf meter hoge mast komt van de douglasspar.

Verwacht wordt dat de zomp over zo’n anderhalf jaar bij de Pelmolen komt te liggen.
Of de zomp, net als de eerste, ook de Regt door Zee gaat heten? Kerkhof weet dat niet.
Dat wordt in elk geval duidelijk als de zomp, voordat ie te water gaat, officieel gedoopt wordt.