Zakelijk

Wieger Smeijers: “Mogen we weer twaalf klanten ontvangen”

Boekenhuis Rijssen dankbaar: “Een enorme verruiming”

Wieger en Karen Smeijers

RIJSSEN – Boekenhuis Rijssen heeft goed nieuws mogen ontvangen van het kabinet. Vanaf woensdag 17 maart mogen zij weer twaalf klanten ontvangen in hun winkel. Karen en Wieger Smeijers zijn erg dankbaar dat ze, gedeeltelijk, weer open mogen.

Wieger: “Wij hebben een pand van ongeveer 300 vierkante meter, dus daardoor mogen we weer twaalf bezoekers ontvangen, daar zijn we natuurlijk erg blij mee. Dat is natuurlijk een enorme verruiming in vergelijking met eerdere maatregelen”, steekt Wieger van wal.

Hoewel het echtpaar het de supermarkten van harte gunt, vinden ze dit wel terecht. “Als je ziet dat supermarkten ook de mensen mag binnenlaten, dan vind ik dit helemaal terecht. Wel met de voorwaarde dat iedereen zich netjes aan de maatregelen houdt”, doelt Wieger op de mondkapjesplicht en 1,5 meter afstand.

Coronamaatregelen
Om de klanten te kunnen ontvangen, moeten er wel een aantal aanpassingen gedaan worden door Boekenhuis Rijssen. “Wij kopen twaalf mandjes zodat we precies weten hoeveel mensen er spatie binnen zijn en we hebben vrijwilligers die het in de gaten kunnen houden”, vervolgt Wieger. Daarnaast heeft de winkel een groot transparantscherm boven de kassa hangen en is er een goede afzuigmachine. “In samenwerking met ons prachtige pand kunnen we ons daardoor goed aan de maatregelen houden.”

Boekwinkels
Net als veel andere sectoren hebben de boekwinkels het niet gemakkelijk. “Ik hoorde zelfs dat een derde van de boekwinkels het niet meer volhoudt als ze niet opengaan en dat merken wij zelf ook. We hebben nu heel veel werk, maar minder omzet”, vervolgt Wieger. “Echter… we moeten blij zijn dat God ons beschermt en dat we met weinig kunnen leven.”

Ondanks dat de winkel niet geopend was, waren er nog genoeg klanten die wel hun bestelling plaatsen. Via de website, telefoon en via de mail konden klanten ‘gewoon’ hun bestelling doen. “We zijn onze klanten daar heel erg dankbaar voor. Daarmee laten ze zien dat wij heel trouwe en fijne klanten hebben. We zijn daarom God, maar ook onze klanten dankbaar!”

Geloof
Voor Wieger en Karen is het geloof erg belangrijk, maar in deze tijd konden ze veel minder gebruik maken van de kerk. “We vonden dat wel wat scheefgetrokken. Het was jammer dat we niet mochten zingen, maar het is niet anders. Ik denk dat mensen die naar de kerk gaan over het algemeen zich heel netjes gedragen, en we kijken er naar uit dat we weer met iedereen naar de kerk kunnen”, besluit Wieger.