Zakelijk

Studiepunt Rijssen hielp Roos bij studie: “Heb het leren opnieuw ontdekt”

Stok achter de deur met Studiepunt Rijssen

Studiebegeleider Marjan Wolterink en studente Roos ter Harmsel

RIJSSEN – Veel studenten lopen in deze tijd tegen motivatie- en studieproblemen aan, zo ook Roos ter Harmsel. De Rijssense scholier kwam in maart 2020 door een vriendin terecht bij Studiepunt Rijssen, maar na de goede hulp van de studie- en huiswerkbegeleiding studeert ze inmiddels weer op ‘eigen kracht’.

“Ik merkte dat ik vooral veel moeite had met plannen en met bepaalde vakken, zoals biologie en natuurkunde. Ik dacht echt: ‘ik weet niet hoe ik moet beginnen’. Ik had op een gegeven moment echt het gevoel dat ik het op deze manier nooit zou halen”, legt Roos uit.

Uiteindelijk kwam Roos bij Studiepunt Rijssen terecht, waar ze iedere dag van 15.00 tot 18.00 uur geholpen werd met studeren en plannen. Al ging het wel gepaard met haar eigen schoolrooster. “In het begin dacht ik: ‘dat ga ik nooit doen’. Maar later wen je eraan en zie je in dat het beter is om het te verdelen en bij te houden. Dat maakt studeren echt makkelijker. Je gaat dan direct door vanuit school, dat is wel een groot voordeel.” 

Proces
Maar hoe gaat het proces bij Studiepunt Rijssen nou eigenlijk in zijn werk? Het begint met het doornemen van de planning. Daarna wordt er samen met de leerling gekeken wat er moet gebeuren per dag. Als uiteindelijk alle taken gedaan zijn, wordt bekeken of de resultaten naar wens zijn. Is het huiswerk af? Zijn de woordjes geleerd? Dan volgt een overhoring. Is ook dan het resultaat naar wens? Dan wordt er gekeken wat de komende dagen nog moet gebeuren.

“Ons uitgangspunt is dat de leerlingen vijf middagen in de week begeleiding krijgen bij Studiepunt Rijssen. Dit biedt structuur en zorgt er bovendien voor dat de begeleiders een goed inzicht krijgen in de vorderingen die de leerling maakt”, laat Marjan weten. 

Grootste verschil met hulp op school
Volgens Roos is het grootste verschil met de hulp op school dat ze hier niet alleen vakgerichte hulp krijgen, maar juist heel breed. “Op school was het heel vakgericht, terwijl ze het hier heel goed verdelen”, zegt Roos, die aanvulling krijgt van studiebegeleider Marjan Wolterink. “En ik denk ook dat het ermee te maken heeft dat wij elke dag bezig zijn met de vraag: ‘Wat heeft de leerling nodig?’ We kijken echt naar de individuen en naar de behoeften van de leerlingen. En in het geval van Roos was dat plannen.”

Niet alleen het verbeteren van de structuur en beter plannen is een groot pluspunt van Studiepunt Rijssen, laat Roos weten. “Ik heb hier het leren opnieuw ontdekt. Je moet het gewoon heel anders aanpakken dan dat je vooraf denkt en dat heb ik hier echt wel geleerd en heeft echt geholpen”, gaat Roos verder.

Lockdown
Net nadat Roos begon bij Studiepunt Rijssen kwam de eerste lockdown. Marjan: “En probeer je dan maar is te motiveren om iets voor school te gaan doen… Maar met huiswerkbegeleiding heb je toch een stok achter de deur”, legt Marjan uit. Ondanks dat Roos verder thuis moest studeren door de lockdown, had ze nog wel het gevoel dat ze verantwoording moest afleggen. “Op een gegeven moment denk je: laat ik het nou maar goed doen, want dan ben je er ook sneller van af.”

Door de lockdown werd de toetsweek telkens uitgesteld. “Daar zat ik telkens tegenaan te hikken, maar uiteindelijk kwamen die toetsen maar niet. Toen heb ik aan het einde van het schooljaar wel een toetsweek gemaakt en die ging heel erg goed”, aldus Roos. Hoewel de zomervakantie er tussendoor kwam, was ze het leren niet verleerd. “We hebben het na de vakantie nog wel weer even opgepakt om te kijken of ik het niet verleerd was, maar dat was gelukkig niet het geval. Dus toen was het voor mij duidelijk dat ik hier wel ‘klaar’ was.” 

Waardering
Volgens Marjan is met name de waardering van de leerlingen erg leuk aan het werk. “Wij merken echt dat we gewaardeerd worden.” Roos is het eens met de woorden van Marjan. “Ik kwam ook elke keer als ik een goed cijfer had heel blij hier naartoe om het te zeggen. Je werkt ergens naartoe en als je dan merkt dat het goed gaat, ben je natuurlijk erg blij en trots”, zegt Roos lachend.

Marjan heeft een mooi voorbeeld van de waardering. “Toen Roos de eerste toetsweek op eigen kracht had gehaald, kreeg ik ook een appje van de moeder van Roos dat ze heel blij was dat ze het nu helemaal zelf heeft gedaan! Dat is natuurlijk het leukste om te horen en dan ben je als studiebegeleider ook heel trots op je leerling!”, aldus een stralende Marjan. 

Wederzijdse vertrouwen
Een belangrijk item binnen Studiepunt Rijssen is het wederzijdse vertrouwen. “Wij willen niet alleen met school bezig en richten ons ook wel een beetje op de persoonlijke kant van een leerling. Op die manier kweek je ook een vertrouwensband en dat is wel heel belangrijk”, aldus Marjan, die merkte dat het zelfvertrouwen bij Roos toenam. “Dat hoorde ik ook vaak van haar moeder dat ze eindelijk weer de ‘oude’ Roos weerzag.”

Voor meer informatie, neem ook eens een kijkje op: www.studiepuntrijssen.nl of neem telefonisch contact op: 06-40729142. Langskomen kan tussen 15.00 – 18.00 uur aan De Hagen 37-7 te Rijssen.