De aanleg van de noodweg in 2004 tussen de Laan Oud-Indiëgangers en de Butaanstraat in het late namiddaglicht. Links achter Taxi Baan.
De aanleg van de noodweg in 2004 tussen de Laan Oud-Indiëgangers en de Butaanstraat in het late namiddaglicht. Links achter Taxi Baan. Foto: Gerrit Dannenberg

De Bereklauw mocht geen naam hebben, maar Steenberg-Tijhofweg was beter geweest

Columns

De Bereklauw verbindt de woonwijk Veeneslagen op logisch wijze met het industrieterrein Plaagslagen. Maar deze praktische verkeersader zou er – direct na voltooiing van de wijk Veeneslagen in 2010 – acuut weer uitgehaald moeten worden.

Wie huizen bouwt en wegen aanlegt, moet van alles aan- en afvoeren. Vaak met groot rijdend materieel. Naarmate de nieuwbouwwijk steeds voller wordt, ontstaan nóg meer verkeersdrukte. Werkende mensen gaan van en naar huis. Overdag steeds meer schoolgaande kinderen van drie basisscholen. Het bouwverkeer kon de wijk alleen uit via twee hoofdverkeersaders: Stroekeld en Veeneslagen, de weg met dezelfde naam als de woonwijk.

Deskundigen

De nieuwbouwwijkbewoners zagen de verkeersdruk gestaag toenemen. Onder hen toevalligerwijs ook enkele deskundigen uit de weg- en waterbouw. Zij vatten het plan op voor een tijdelijke verbindingsweg tussen de Laan Oud-Indiëgangers en de Butaanstraat bij Taxi Baan. Wijkbewoner en Pro Rail-topman Herbert Steenberg zorgde voor een scherpe kostenberekening en het hele pakket ging naar de gemeenteraad.

Jan Tijhof

Het goedlachse CU-raadslid Jan Tijhof, zelf Veeneslagenbewoner, wist precies waar de buurtpijn zat. In de gemeenteraad brak hij menige lans voor de aanleg van de noodweg. De raad ging akkoord, een groot deel vooral mokkend. Behalve VVD, CU en SGP, vreesden de andere partijen sluipverkeer. Bovendien dreigden de nieuwe weg perspectieven te openen in de richting van een veelbesproken Westelijke Rondweg rond de wijk Veeneslagen en daartegen was grote weerstand.

Noodweg

In eerste aanzet werd noodweg dan ook alleen berijdbaar gemaakt voor bussen en vrachtwagens door een hindernis in het wegdek. Maar de verlaagde Syntusbussen konden deze hobbel niet nemen. Daarop hakten Burgemeester en Wethouders de knoop door en ging de weg open voor alle verkeer. Wél moest het College plechtig beloven het asfalt er zo snel uit te trekken als de wijk vol was rond 2010. Zelfs een naam voor de noodweg was te veel gevraagd.

Voortschrijdend

Nu, jaren later, is iedereen heel blij dat de weg uiteindelijk toch is gebleven. De verkeersdrukte is immers alleen maar toegenomen. Het komt heel goed uit dat het verkeer óók via de nieuwe verbindingsweg de wijk Veneslagen kan verlaten. De politiek noemt dat voortschrijdend inzicht. In gewone-mensentaal boerenverstand.

Steenberg-Tijhofweg

De straatambtenaar ten gemeentehuize bedacht ook een officiële straatnaam: Bereklauw. Een stekelige straatnaam. Beter was geweest om deze felbegeerde weg de namen te geven van de toenmalige Veeneslagenbewoner Herbert Steenberg en CU-raadslid Jan Tijhof die op 4 maart 2007 op 60-jarige leeftijd overleed.

Aanvullingen en verbetering: dannenberg@twenthetekst.nl